Hehe, wat was gisteren een bijzonder bewogen dag, in positieve zin dan. Jullie weten naderhand wel dat we al 5 jaar timmeren aan de V2G-weg in BE, met gemengd succes, maar we geraken er wel. We zijn gestart met Nissan LEAF en hebben daar ontzettend veel van geleerd, vooral van het gedrag van de wagen. Dat gedrag is misschien wel de allerbelangrijkste factor in het hele V2G-verhaal en net de factor die destijds bij Nissan het meest onderschat werd door klanten. Elke wagen heeft immers een battery management system dat erover waakt dat de batterij gezond blijft en vooral niet wordt misbruikt. Dat is ook de reden waarom er bepaalde beperkingen zijn bij V2G, gaande van een limiet op de totaal ontladen energie tijdens de levensloop van de wagen (bv. VW-groep) tot kunnen ontladen tussen bepaalde percentages SoC (State of Charge). Maar er is ook zoiets als reactietijd van de wagen (die wordt gewekt door de omvormer) en het minimale vermogen dat wordt afgeleverd op een stabiele wijze. Zo zijn er wagens die pas stabiel ontladen vanaf 600 W, maar ook wagens die meteen reageren, ongeacht het gevraagde vermogen (zoals Polestar - heb ik gisteren gemerkt).
De technologie van Nissan (Chademo) behoort tot het verleden, dat zie je ook aan de snelladers die worden geplaatst. Nauwelijks worden er nog gezet met die aansluiting, het is nu CCS. En daar wil ik het nu over hebben. CCS 2 is het snellaadprotocol dat nu toch al meer dan 10 jaar is ingeburgerd in Europa, maar het is pas recent dat iso15118-20 is gestemd en het protocol ook toelaat om via die technologie een wagen te kunnen ontladen. Uit praktijk is gebleken dat heel wat wagens zich eigenlijk perfect laten ontladen, ook al zetten de fabrikanten dat niet in de markt. Dat heeft niet alleen te maken met die iso-norm (fabrikanten zijn niet dom, ze zullen heus wel hun plannen nog uitrollen), maar ook de strengere regelgeving in Californië en die van een aardbevings- en tsunamigevoelig land als Japan. De wagen als noodenergiebron is immers geen broodje aap, maar een belangrijke tool in bepaalde contexten.
De Belgische context - en bij uitbreiding die van onze buurlanden - is uiteraard netcongestie. Wanneer we allemaal samen gaan opladen en warmtepompen laten draaien, gaan we situaties van overbevraging hebben en kunnen de netten dat niet aan. Idem wat overproductie betreft. Bidirectionele laadtechnologie is een perfecte oplossing om dat net te balanceren. Batterijen laden op met stroom van overproductie en kunnen stroom verkopen bij capaciteitsproblemen. Dat vermijdt ook investeringen in minder duurzame bufferoplossingen zoals gascentrales. Ja, Tim, kom op man, wat zeg je nu? Geloof me, dat lijkt fictie omdat we nu denken in termen van de klassieke energieleveranciers, maar ooit gaat er een internet van energie zijn, maar dat heeft tijd nodig.
CCS dus, eindelijk zou ik zeggen. Het DC-laadpunt met omvormer hing al een tweetal weken tegen de muur, maar gisteren had de fabrikant dan eindelijk de V2x-functie gepusht naar het toestel. Uiteraard wou ik dat meteen testen tijdens het kookmoment, gewoon om te kijken of het werkt, hoe snel de wagen reageert, enz. De eerste wagen die Watt's next heeft getest: Polestar 4. Polestar zet immers hard in op het bijdragen aan duurzaamheid, maar ook aan de energietransitie, waarbij de wagen wel degelijk een schakel kan zijn in de energiecyclus thuis of op kantoor (ze voeren in het kader van Polestar Energy testen in Zweden met bijvoorbeeld Polestar 3 en hoe die wijken kan ondersteunen met opgeslagen energie).
Toen ik de thuisbatterij en diens aansturing had uitgeschakeld en we de DC-kabel hadden ingeplugd, begon de wagen eigenlijk meteen te ontladen. Die responstijd is wel belangrijk voor klanten, want ik weet dat ze dezelfde verwachtingen hebben als bij een thuisbatterij. De batterij had een SoC van 63%. Ik ga zeker ook testen wat er gebeurt bij een waarde boven 80%. Ik kan me wel voorstellen dat daar een begrenzing op gaat zijn.
Alleszins, dit was een momentopname, de echte test moet ik nog uitvoeren, waarbij belang wordt gehecht aan pv, dynamische tarieven en diverse vermogensvragen. Ik ga ook testen of er beperkingen zijn op duur, faseleveringen e.d. Houd deze blog dus zeker in de gaten!
Mijn zeer kort eerste experiment:

