Is er eindelijk schot in de bidirectionele zaak aan het komen?
Wallbox Quasar 2.
Verschillende wagens van een aantal fabrikanten zijn er al klaar voor, maar het aanbod beschikbare (slimme) bidirectionele laadpunten was tot vandaag zeer beperkt. We merken echter dat de markt aan het openbreken is en er dus meer laadpunten aankomen. We gaan alvast dieper in op het aanbod.
Van Wallbox weten we dat ze aan een opvolger van hun Quasar, een Chademo-laadpunt, aan het werken zijn, de Quasar 2 die CCS 2 ondersteunt. De Quasar 2 zou ergens in de loop van Q4 2023/Q1 2024 moeten verschijnen.
Andere fabrikanten zijn ook aan bidirectionele laadpunten aan het werken, zowel CCS als AC.
Nu is er door Enphase, bekend als fabrikant van solar micro-omvormers, een nieuwsbericht uitgestuurd, hier te lezen, waarin zij hun eigen bidirectionele laadpunt aankondigen. Alle features die men van zo'n bidirectioneel laadpunt verwacht, lijken hier volledig en geautomatiseerd in verwerkt. Het zal CCS- en Chademo-aansluitingen ondersteunen.
Enphase voert omvorming in hun laadpunt uit door gebruik te maken van hun reeds bestaande DC/AC omvormers, de IQ8 micro-omvormers, die ze normaal aan zonnepanelen plaatsen.
Vehicle-2-Home
Vehicle-2-Grid
Vehicle-To-Home zorgt ervoor dat de batterij van de elektrische wagen de nodige energie kan leveren om de huishoudelijke apparaten te laten werken.
Dit zou kunnen dienen om gewoon gebruik te kunnen maken van de elektriciteit opgeslagen in de batterij, die bijvoorbeeld op goedkope momenten werd vol geladen. Ook kan dit ingezet worden om de woning van stroom te voorzien bij een eventuele stroomuitval of in een off-grid-opstelling.
Vehicle-2-Grid is een toepassing waarbij de energie opgeslagen in de batterij gebruikt kan worden om terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Onder andere kan deze technologie ingezet worden om het elektriciteitsnet te helpen stabiliseren. In dit geval zou bijvoorbeeld de netbeheerder eigenaars van elektrische voertuigen kunnen vergoeden als zij hun wagen voor deze toepassing willen inzetten.
In Belgie is oa Elia samen met Elli, onderdeel van de VW-Groep, hieromtrent testen aan het uitvoeren. (1)
Green charging
Green charging maakt het mogelijk om zonnestroomoverschotten in de elektrische wagen te laden.
Enphase-integratie
Enphase Energy System
Het mooie aan dit Enphase-laadpunt, is dat het geheel volledige geautomatiseerd werkt en volledig geïntegreerd kan worden in het Enphase® Energy System™.
Meer info
Op de website van Enphase zelf
https://enphase.com/ev-chargers/bidirectional
In de White paper van Enphase
https://enphase.com/download/bidirectional-ev-charger-white-paper
Ook oplossingen voor V2L-wagens in de pipeline
Momenteel is het nog even wachten op AC-bidirectionele laadpunten die via de Type 2-poort aangesloten worden en die gebruikmaken van de reeds aanwezige omvormer in de elektrische wagens zelf. We weten met zekerheid dat we daarover in Q3 van dit jaar mogen communiceren, maar tot dan dienen we de lippen stijf te houden.
Hoe het ook zij, het beloven zeer interessante tijden te worden in de EV en smart (home) energy wereld :-)
En nog een laatste ding: houd 17 juni alvast vrij. We gaan een groot event organiseren over elektrische mobiliteit, energie en duurzaamheid. De locatie kunnen we al teasen.
Hoe het ook zij, het beloven zeer interessante tijden te worden in de EV en smart (home) energy wereld :-)
May the bidirectional Force be with you
Het Watt’s Next team!